Elevmapper i papir: Mappene til elever som har sluttet, gått ut av skolen eller er gått bort skal ikke kasseres, men settes til bortsetting. Den journalansvarlige skal gjennomgå mappene i henhold til rutinene for bortsetting i denne arkivplanen og sette elevmappene inn i arkivbokser. Etter 5 år overføres elevmappene til kommunehuset for bortsetting i bortsettingsarkivet. Det skal følge med en avleveringsliste, dvs. et dokument som lister opp alle arkivstykkene/arkivboksene som skolen avleverer. Ved avlevering skal arkivboksen påføres opplysningene: Kvitsøy skole, elevmapper A-Å + årstall. Rektor har ansvaret for at bortsetting av elevmapper skjer etter gjeldene retningslinjer. Ordningsprinsippet skal primært være alfabetisk etter elevens etternavn og fornavn, og sekundært på år. Arkivtjenesten (sentraladministrasjonen) tar imot ordnet og listeført elevarkiv og oppbevarer dette fram til det overføres videre til arkivdepot (hos Interkommunalt Arkiv i Rogaland) etter 25-30 år jfr. arkivforskrifta §6-2. Se egen del i arkivplanen om reglement under arkivdepot. Elevmapper i Public360: Dersom eleven slutter på skolen, flyttes til en annen skole eller går bort, skal elevmappen i public360 gjennomgås og avsluttes. Det er rektor sitt ansvar å påse at alle dokumentene er inkludert i elevmappen før den avsluttes. Etter at alle brev er besvart, alle dokumenter er inkludert, og kassasjon gjennomført setter rektor elevmappe som "Avsluttet fra saksbehandler". ARKIVRUTINERMedarbeider ved sentralbordet på kommunehuset registrerer alle dokumenter som kommer inn til postmottak i kommunen på epost og per papir. Alt legges inn i Public360 og tildeles rett saksbehandler. Ved saker omhandlet skole påføres rektor eller SFO-leder. Ved post direkte til skole/SFO som er arkivverdig må rektor/SFO-leder scanne dokumentet og kontakte sentraladministrasjonen for opprettelse av sak. Rektor er journalansvarlig og behandler dokumentene i elevmappene.
|