Saker som gjelder den enkelte ansatte oppbevares arkivdel personal i Public 360. All dokumentasjon av betydning for den enkeltes arbeidsforhold skal oppbevares i personalsak, ordnet etter navn og fødselsnummer. Den enkelte leder har ansvar for å arkivere dokumenter og opplysninger om de ansatte i sin avdeling i Public 360.
|
INNHOLD I PERSONALSAKENE
|
Personalsaken skal inneholde følgende dokumenter og opplysninger om den ansatte:
- Søknad med vedlegg (overført fra ansettelsessak)
- Ansettelsesvedtak (overført fra ansettelsessak)
- Kopi av stillingstilbud og svarbrevet (overført fra ansettelsessak)
- Kopi av ansettelsesbrev (overført fra ansettelsessak)
- Evt. annen dokumentasjon som kreves for stillingen (bekreftelse på fremvist vandelsattest)
- Arbeidsavtale
- Taushetserklæring, vedtak om sikkerhetsklarering
- Innmelding/korrespondanse med trygdekasse
- Pensjonsforhold
- Dokumenter vedrørende ansiennitets- og lønnsplassering, -opprykk
- Dokumentasjon av permisjoner med ansiennitetstap - søknad og vedtak
- Dokumenter vedrørende evt. særavtaler, godtgjørelser, stipend
- Dokumentasjon av kompetansegivende kurs og opplæring
- Evt. AKAN-tiltak
- Evt. særskilte arbeidsavtaler eks. tilpasset arbeid og attføring
- Evt. disiplinærtiltak
- Dokumenter vedrørende evt. tildelte hederstegn
- Div. korrespondanse til og fra den ansatt som berører arbeidsforholdet
- Kopi av oppsigelsesbrev/avskjedigelsesbrev/evt. korrespondanse
- Kopi av sluttattest
|
Avgjørelse som gjelder ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed eller forflytting regnes som enkeltvedtak. Det samme gjelder vedtak om å ilegge offentlig tjenestemann ordensstraff eller tilstå ham pensjon (Forvaltningslovens § 2 -2). Permisjonssøknader regnes ikke som enkeltvedtak.
|
ANSETTELSESSAKER
|
Ansettelsessaker arkiveres i saksarkivet. Dokumentene arkiveres med kode «ansettelser og engasjementer» i arkivnøkkelen (kode 41 i K-kodene). Ansettelsessaker inneholder følgende dokumenter:
- Evt. forberedende korrespondanse/vedtak jfr. hovedavtalen
- Evt. korrespondanse med konsulentfirma
- Stillingsannonsen
- Søknad med vedlegg
- Evt. bekreftelse for mottatt søknad/foreløpig svar.
- Enkel (offentlig) søkerliste
- Utvidet søkerliste
- Evt. kopi av oversendelsesbrev til uttaleinstanser
- Evt. notat om innkalling til intervju
- Evt. notat fra intervju /referanser/konsulentvurderinger
- Innstilling
- Evt. brev til uttaleinstanser og korrespondanse ang. innstilling
- Evt. ansettelsesvedtak
- Kopi av brev om stillingstilbud
- Aksept/avslag fra søker
- Kopi av ansettelsesbrev
|
Hver ansettelsessak defineres som egen arkivsak i Public 360. I tilfelle en person søker på to (eller flere) stillinger, registreres søknaden som eget dokument i begge ansettelsessakene. Når det er kommet positivt svar på stillingstilbud overføres søknad med vedlegg, ansettelsesvedtak, stillingstilbud og svar samt eventuelt ansettelsesbrev til personalsak.
|
Søknader til ledende stillinger bevares, mens øvrige søknader returneres eller makuleres etter 5 år.
|
UTLÅN OG OVERFØRING
|
Personalsak skal ikke lånes ut i sin helhet, kun de dokumenter som det er tjenstlig behov for kan lånes ut. Eventuelt kan kopi av dokumentene utleveres (Jfr. forvaltningslovens §13).
|
Personalarkivet er knyttet til den enkelte virksomhet ved tilgangskoder og personalsaker skal ikke overføres til annen virksomhet. Ved ansettelse i ny virksomhet skal ny sak opprettes. Eventuell utveksling av informasjon skal skje i form av kopier. Dette gjelder også ved avvikling av virksomheter.
|
INNSYN
|
Alle ansatte har etter personopplysningsloven §18- 3 rett til innsyn i personalsaken sin med unntak av interne dokumenter. Man skal ikke behandle dokumenter og opplysninger i sin egen personalsak. Politikere har rett til å gjøre seg kjent med dokumenter knyttet til en konkret sak som er til behandling, men de kan ikke kreve å få utlevert hele personalsaker.
|
BEHANDLING AV PERSONALSAKER
|
Personalsakene skal oppbevares på en betryggende måte jfr. forvaltningsloven § 13 c. Det er kun utvalgte personer i sentraladministrasjonen og lederne i de enkelte avdelingene som skal kunne behandle dokumenter i personalsakene i Public 360. Det er kun utvalgte personer i sentraladministrasjonen med ansvar for personalarkivet som skal ha tilgang til dette.
|
Disiplinærsaker krever spesiell aktsomhet. Dersom det ut i fra saksbehandlingen kreves at saken også legges i saksarkivet, skal den anonymiseres. Dersom det er fare for bevisforspillelse i en disiplinærsak, skal slike opplysninger oppbevares i særskilt fortrolig arkiv så lenge de er aktuelle. Deretter overføres de til personalarkivet.
|
Ved endringer i personalsituasjonen skal det tas utskrift av sak- og arkivsystemet. Både elektroniske og manuelt førte registre er unntatt fra konsesjons- og meldeplikt, forutsatt at de ikke inneholder opplysninger som er nevnt i forskrift til personopplysningsloven §7-16.
|
BORTSETTING OG BEVARING
|
Personalsaker for ansatte skal bevares. Saker på sluttet personale lukkes. Uttrekk skal foregå i ordnet stand etter retningslinjer for arkivbegrensning og kassasjon. Ved uttrekk skal sikkerhet og personvern være ivaretatt etter gjeldende bestemmelser. Tilgang til sakene er styrt av tilgangsgrupper.
|